Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Kompetencje cyfrowe kandydatów na studia

Od kandydatów na studia I i II stopnia na Uniwersytecie Warszawskim oczekuje się podstawowych kompetencji cyfrowych, umożliwiających zarówno udział w procesie rekrutacji (umiejętność korzystania z komputera i Internetu), jak i uczestniczenie w zajęciach dydaktycznych prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

Do podstawowych kompetencji cyfrowych należy obsługa:

  • edytorów tekstu (np. Microsoft Word, Libre Office Writer),
  • arkuszy kalkulacyjnych (np. Microsoft Excel, Libre Office Calc),
  • przeglądarek internetowych (np. Chrome, Firefox, Safari),
  • poczty elektronicznej.

Zakłada się, że kandydaci na studia I i II stopnia uzyskują podstawowe kompetencje cyfrowe w czasie kształcenia na wcześniejszych etapach edukacyjnych, natomiast niezbędne do studiowania na Uniwersytecie Warszawskim umiejętności mogą zdobyć także na obowiązkowym dla studentów I roku studiów I stopnia kursie z zakresu technologii informacyjnych oraz podczas szkoleń z obsługi Uniwersyteckiego Systemu Obsługi Studiów (USOS) organizowanych przez poszczególne jednostki uniwersyteckie w ramach dni adaptacyjnych na początku roku akademickiego.

W przypadku prowadzenia kształcenia na odległość wymagana jest umiejętność posługiwania się narzędziami pracy zespołowej (np. Microsoft Teams, Google Meet, Zoom), a także poruszania się po platformach edukacyjnych. Zgodnie z rekomendacjami Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia UW przed rozpoczęciem zajęć odbywających się w trybie zdalnym przeprowadza się przeszkolenie studentów z korzystania z narzędzi informatycznych w zakresie niezbędnym do uczestnictwa w zajęciach, w szczególności informuje się studentów przed rozpoczęciem zajęć o sposobie dostępu do platformy, na której będą prowadzone zajęcia.

Na Uniwersytecie Warszawskim działa Centrum Kompetencji Cyfrowych (CKC UW), którego podstawowym celem jest kompleksowe wsparcie społeczności akademickiej w świadomym i skutecznym korzystaniu z rozwiązań cyfrowych w badaniach naukowych, dydaktyce oraz pracy administracyjnej. Zespół CKC UW odpowiada za utrzymanie i rozwój ogólnouniwersyteckiej platformy e-learningowej Kampus oraz zapewnia stałe wsparcie techniczne jej użytkownikom.

Systemy informatyczne, z których korzystają kandydaci i studenci UW, to przede wszystkim system Internetowej Rekrutacji Kandydatów (IRK), Uniwersytecki System Obsługi Studiów (USOS) oraz uniwersytecka platforma e-learningowa Kampus. Osoby, które nie posiadają własnego sprzętu komputerowego, mogą uczestniczyć w kształceniu na odległość, korzystając ze sprzętu udostępnianego w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie (BUW) oraz w poszczególnych jednostkach dydaktycznych.